کد خبر: 3891

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۸

از مصرف غذا‌های پر ادویه در وعده سحری پرهیز کنید + توصیه های مهم خوراکی در ماه رمضان

  به گزارش گراش انقلابی، فاطمه ویزشفر عضو هیات علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه گفت: مصرف غذا‌های شور، کنسروها، تن ماهی، غذا‌های خشک، پر ادویه و تند در وعده سحری مناسب نیستند، و غذا‌هایی مثل آش که در آن از سیر و پیاز زیاد استفاده می‌شود نیز تشنگی را […]

 

به گزارش گراش انقلابی، فاطمه ویزشفر عضو هیات علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه گفت: مصرف غذا‌های شور، کنسروها، تن ماهی، غذا‌های خشک، پر ادویه و تند در وعده سحری مناسب نیستند، و غذا‌هایی مثل آش که در آن از سیر و پیاز زیاد استفاده می‌شود نیز تشنگی را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه روزه گرفتن تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت جسم و اندام‌های داخلی بدن دارد، بر توجه به رعایت نکات لازم برای روزه گرفتن و بهره مندی از تاثیرات مثبت این ماه مبارک، تاکید کرد.
ویزشفر افزود: بسیاری از افراد به ویژه جوانان، مایل هستند افطارشان را با یک یا چند لیوان آب یخ و نوشابه باز کنند که عادت نادرست غذایی باعث پدید آمدن مشکلات جسمی در زمان روزه داری می‌شود؛ در چنین شرایطی فرد نه تنها بسیار زود سیر می‌شود و نمی‌تواند غذای کافی بخورد، بلکه مشکلات گوارشی نیز فرد را تهدید می‌کند؛ بنابراین بهترین توصیه این است که افراد با کمی آب ولرم، خرما، شیر یا فرنی افطار کنند.
این عضو هیات علمی گروه سلامت جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، مدت زمان گرسنگی در طول روزه داری را موجب کاهش حرکت روده‌ها دانست و ادامه داد: مصرف نکردن مایعات نیز در این موضوع موثر است و زمینه بروز یبوست را فراهم می‌کند؛ بنابراین هنگام افطار و سحر باید مصرف سبزی ها، به عنوان مثال به صورت سالاد همراه با روغن زیتون را در برنامه غذایی بگنجانیم، اما لازم است از مواد چرب و قندی زیاد پرهیز کنیم، زیرا باعث بروز و تشدید یبوست می‌شود.
دکتر ویزشفر با اشاره به اهمیت بیدار شدن در هنگام سحر برای مصرف غذا و مایعات کافی و پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی در هنگام روزه، گفت: همچنین تا جایی که ممکن است بین افطار و شام نباید فاصله طولانی وجود داشته باشد، زیرا موجب کاهش اشتها برای وعده سحری می‌شود.

وی گفت: برای وعده غذایی سحر توصیه می‌شود از مواد غذایی که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوس دار، سیب زمینی و برنج استفاده شود؛ چرا که این مواد زمان بیشتری برای هضم شدن لازم داشته و می‌توانند انرژی موردنیاز فرد روزه دار را تامین کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم در ایام رمضان باید از خوردن غذا‌های سنگین مانند کله پاچه و کباب خودداری شود؛ زیرا تشنگی را بیشتر می‌کند، همچنین چای پررنگ، قهوه و کاکائو نیز آب بدن را دفع کرده و موجب افزایش تشنگی می‌شود.
دکتر ویزشفر، سوپ ساده و شله زرد نیمه گرم را از جمله مواد غذایی مناسب برای باز کردن روزه عنوان کرد و افزود: بهتر است وعده شام، دو ساعت بعد از افطار میل شود، علاوه بر این وعده شام باید دارای پروتئین کافی، چربی کم و کم حجم باشد، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب بین افطار تا سحر نیز می‌تواند در تأمین آب بدن اثرگذار باشد و فراموش نکنیم که میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر آبرسانی به بدن می‌تواند موجب جلوگیری از یبوست شود.
او، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را به دلیل داشتن مواد معدنی بالا موجب پیشگیری از ضعف شخص در طول دوره روزه داری دانست و اضافه کرد: وجود آب در ساختار میو ه‌ها و سبزی‌ها نیز دلیل دیگری برای توصیه به مصرف این گروه از مواد غذایی در فاصله افطار تا سحر است، زیرا به رفع تشنگی کمک می‌کند.
این عضو هیات علمی گروه سلامت جامعه با بیان اینکه برخی عادت‌های غذایی نادرست مانند مصرف زیاد شیرینی در ایام ماه مبارک رمضان، موجب امکان افزایش وزن می‌شود، به روزه داران توصیه کرد تا با حفظ ترکیب و تناسب غذایی، از بروز این مشکل پیشگیری کنند.
پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)
ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان