کد خبر: 5419

تاریخ انتشار: مهر ۲, ۱۳۹۸

به قلم دکتر امیر حمزه مهرابی

«امامت و حج» یادداشتی متفاوت از سفر حج (۴)

  بخش چهارم (سایر قسمت هارا از اینجا بخوانید) به قلم دکتر امیر حمزه مهرابی کعبه به عنوان خانه خدا و عبادتگاه او به امر الهى و به وسیله ابراهیم خلیل الرحمان و فرزندش اسماعیل علیهماالسلام بنا گردید. حضرت ابراهیم(ع) از پیامبران اولوالعزم الهى، پس از آن که به مقام نبوّت رسید، براى رشد و […]

 

بخش چهارم

(سایر قسمت هارا از اینجا بخوانید)

به قلم دکتر امیر حمزه مهرابی

کعبه به عنوان خانه خدا و عبادتگاه او به امر الهى و به وسیله ابراهیم خلیل الرحمان و فرزندش اسماعیل علیهماالسلام بنا گردید. حضرت ابراهیم(ع) از پیامبران اولوالعزم الهى، پس از آن که به مقام نبوّت رسید، براى رشد و تعالى بیشتر و رسیدن به مقام «امامت» در معرض آزمایش هاى متعدد و دشوارى قرار گرفت.
قرآن کریم با صراحت از این مطلب سخن مى گوید و مى فرماید:وَإِذْ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّى جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاما (بقره/۱۲۴)
«و چون خداوند ابراهیم را با امتحاناتی (کلماتى ) بیازمود و وى همه آنها را( با موفقیت) به انجام رسانید [خدا به او] فرمود: من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم و….

این که حضرت ابراهیم(ع) پس از موفقیت در چه امتحان هایی، صلاحیت احرازِ مقامِ «امامت» را یافت، مجال ذکرش در اینجا نیست ولی از مجموع روایات و آراى مفسّران در این زمینه می توان گفت که : 👇
امتحاناتى که حضرت ابراهیم(س) به خاطر توفیق در آنها، شایسته احراز مقام «امامت» شد، «ارتباط مستقیمى با خانه خدا و حج» دارد.

توفیق او در بناى خانه خدا، بردن همسر و فرزندش به سرزمین حجاز و فراهم شدن زمینه هاى آبادى آن سرزمین با چشمه آب زمزم و اجتماع مردمان، بناى خانه خدا و تأسیس مرکز عبادت بندگان خدا، انجام اعمال و مناسک حج ، به قربانگاه بردن فرزندش اسماعیل(ع) در سرزمین منا و…و در یک کلمه: «بنیان گذارى حج» او را شایسته مقام امامت نمود.

حج حقیقتى است که پیامبر و خلیل الهى آن را بنیان نهاد و از رهگذر آن به «مقام امامت» و رهبرى نایل گشت.البته برخی از مفسیرین با استفاده از روایات معتقدند: وقتی پیامبر خدا حضرت ابراهیم (ع) به مقام امامت نائل شد، آنگاه اجازه ساخت خانه کعبه را پیدا کرد.

در هر حال از بنیان گذارى حج با این کیفیت و به دست چنین شخصى، می توان به وجود پیوندى عمیق میان «#حج» و «#امامت» پی برد و ضروری است حجاج به وجود راز و رمز هاى فراوان بین این دو حقیقت بیشتر توجه و عنایت داشته باشند . نکته ای که متاسفانه در این سفر ولایی کمتر به آن توجه می شود !

این بحث ادامه دارد

پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)
ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…