کد خبر: 2027

تاریخ انتشار: بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

قسمت اول : انقلاب در گراش به روایت دکتر امیر حمزه مهرابی

  «دکتر امیرحمزه مهرابی» چهره نام آشنا و فعال فرهنگی کشوری و اهل گراش، یکی از پیشگامان و مردان مبارز قبل از انقلاب در گراش است با خاطراتی زیبا و تلخ و شیرین از این پیروزی بزرگ تاریخ مردمان دلیر ایران. روایتی که اگر چه از هر زبان که بشنوی نامکرر است، اما قلم و […]

 

«دکتر امیرحمزه مهرابی» چهره نام آشنا و فعال فرهنگی کشوری و اهل گراش، یکی از پیشگامان و مردان مبارز قبل از انقلاب در گراش است با خاطراتی زیبا و تلخ و شیرین از این پیروزی بزرگ تاریخ مردمان دلیر ایران. روایتی که اگر چه از هر زبان که بشنوی نامکرر است، اما قلم و بیان شیوا و روان  این استاد گرانمایه ،حلاوت دیگری دارد. پس با هم و بی‏ هیچ مقدمه‏ ای به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، حرف های دلنشین او را مرور کنیم.

 

۱-جرقه های اولیه انقلاب در گراش :

طبق نقل پیش کسوت ها، اولین تلنگر های انقلابی در سال های( ۴۹ – ۴۸ ) توسط حاج آقا رضوانی به ذهن و دل مردم گراش نواخته شد. ایشان اهل فیروزآباد فارس و ساکن شیراز بوده که با نام مستعار شیخ علی اکبر مکارم به افشاگری علیه رژیم شاه و معرفی امام می پرداخته است . تا آنجا که به خاطر دارم منازل آقایان کربلایی علی افشار، حاج ابراهیم فقیهی (فقیر)، حاج حیدر (دیدار) فرزانه ، حاج رضا سنمار پایگاه اصلی انقلابیون بود.

و از بین میانسالان، آقایان: رضا ایزدی، مطلب وخشوری، غلام رضا شاکری، فتحعلی جعفری، محمد برازنده، محمد نیساری ،اکبر فانی، محمد فقیهی (فقیر)، احمد درویشی و… فعالیت های محوری داشتند.

  • آمدن شیخ علی فاضل (اهل همدان) و سخنرانی های تند و آتشین ایشان ، تنور انقلاب را در گراش گرمتر کرد . وی با انتقاد شدید از برنامه های تلویزیونی آن روزها ، موجب شد تعداد زیادی از مردم تلویزیون های خود را شکسته یا کنار بگذارند . از این رو ایشان به « شیخ تلویزیونی » معروف شد و سخنرانی وی در منزل حاج علی مظفری صورت می گرفت.
  • تبعید آیت الله خلخالی به لار، موجب آشنایی بیشتر جوانان با نهضت امام خمینی شد و ماجرای کوبیدن کتاب نهج البلاغه بر سر یکی از آقایان معروف لار که از همراهی با انقلابیون استنکاف می کرده از موضوعات نگفتنی اما شنیدنی است.
  • با ورود سید محمود علوی به گراش ، دامنه فعالیت های انقلابی مردم بویژه جوانان گسترش یافت. پایگاه علنی اولیه ایشان مسجد امام رضا ( کنار منزل حاج رضا سنمار) بود که اقدامات افشاگرانه علیه رژیم شاه در قالب جلسات قرآن و اصول عقاید ، تشکیل کتابخانه و نوارخانه ( حاوی کتاب ها و نوارهای انقلابی ، مثل ؛ سخنرانی های فخرالدین حجازی ، حجه الاسلام محمد تقی فلسفی ، دکتر شریعتی ) صورت می گرفت . با علنی تر شدن فعالیت ها ، پایگاه انقلابیون به مسجد علی ابن ابیطالب (در کنار خیابان اصلی شهر ) انتقال یافت. البته طبق معمول ، افراد ، گروه ها و طیف هایی در گراش با این نوع فعالیت ها مخالف بودند که ذکر آنها به مصلحت نیست. جالب این است که برخی از اینها پس از انقلاب همه کاره انقلاب و انقلابی تر از انقلابیون شدند !!
  • در کنار این تلاش ها، از سوی معلمان آموزش و پرورش نیز در مدارس راهنمایی ( بالاترین مقطع تحصیلی موجود در گراش ) فعالیت های افشاگرانه علیه رژیم سلطنتی صورت می گرفت. در طیف مذهبی افرادی مثل آقایان جمالی ( فسایی )، اقتداری ( لاری) ، نیکوسیر( جهرمی )، رضا ایزدی( گراشی )، خانم سیفی( شیرازی )  و خانم اقتداری( گراشی ) بودند و در طیف غیر مذهبی آقایان کامیاب،  یا علی مدد، عیوضی و ریاضی قرار داشتند که تفکراتی مارکسیستی داشته و از هواداران حزب توده بودند  .

 

۲- اولین حضورمن در صحنه های درگیری :

قبل از انقلاب، گراش دبیرستان نداشت به این خاطر ما برای تحصیل، مجبور بودیم به لار برویم . در اینجا بود که توفیق پیدا کردیم تا با انقلابیون لار بویژه افرادی مثل: آیت الله نسابه وشهید نصیری ( اولین نماینده مردم لارستان در مجلس و از شهدای حزب جمهوری ) آشنا و از رهنمود های آنان بهره مند شویم .

سال ۱۳۵۷ من محصل سال سوم دبیرستان شهر جدید بودم . اوایل آذر ماه آن سال، گردهمایی سالانه معلمین آموزش و پرورش لار برگزار شده بود. در این مراسم برخی از دبیران به انتقاد از رژیم شاهنشاهی پرداخته بودند که جاسوسان حاضر در جلسه ، به شهربانی خبر داده بودند ، مأمورین پلیس نیز ریخته بودند و با باتوم معلمان را مورد ضرب و شتم قرار داده و آنان را متفرق کرده بودند .

سالن محل تجمع معلمان در نزدیکی خانه ما قرار داشت لذا توفیق اجباری نصیبم شد که برای اولین بار شاهد تعقیب و گریز انقلابیون و مامورین شاه باشم . در این جلسه تعدادی از معلمین گراشی نیز حضور داشتند . این حادثه باعث شد بحث در باره انقلاب به مدارس و کوچه و بازار کشیده شده و فضای منطقه را ملتهب سازد.

راهپیمایی دانش آموزان مدارس و دبیرستانهای لار در ۱۶ آذر ۱۳۵۷در شهر قدیم  ( که من در آن راهپیمایی شرکت داشتم ) به خشونت کشیده شد و سه تن از تظاهر کنندگان به نام های : محمد علی طاهری(معلم) ،مهدی رستگار (دانش آموز) و احمد خلیل زاده ( راننده تاکسی ) شهید و تعداد زیادی نیز و مجروح شدند.

متعاقب آن اولین اطلاعیه در محکومیت این اقدام به قلم بنده به عنوان « دانشجویان و دانش آموزان مسلمان انقلابی گراش» در سطح شهر گراش، لار و جهرم پخش شد .

پسندیدم(۸)نمی پسندم(۲)
دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :1

ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…