کد خبر: 1547

تاریخ انتشار: دی ۱۶, ۱۳۹۷

دکتر امیر حمزه مهرابی : شهرستانی حق اوز است

  این روزها در لار به بهانه احتمال شهرستانی شدن اوز، تحرکاتی(مثل: امضا طومار، نصب بنر و تجمع اعتراض آمیز) کلید خورده است که برای دلسوزان نظام و انقلاب،  نگرانی هایی را ایجاد کرده است. این اقدامات در شرایطی صورت می گیرد که دشمنان خارجی و سرسپردگان داخلی برای سال ۹۷ نقشه های خطرناکی را […]

 

  • این روزها در لار به بهانه احتمال شهرستانی شدن اوز، تحرکاتی(مثل: امضا طومار، نصب بنر و تجمع اعتراض آمیز) کلید خورده است که برای دلسوزان نظام و انقلاب،  نگرانی هایی را ایجاد کرده است. این اقدامات در شرایطی صورت می گیرد که دشمنان خارجی و سرسپردگان داخلی برای سال ۹۷ نقشه های خطرناکی را کشیده بودند که به کمک خداوند و هوشیاری مردم، یکی پس از دیگری نقش بر آب شد، ولی دشمن برای به آشوب کشیدن ایران همچنان برنامه هایی روی میز دارد چنان که یکی از آقازاده ها از « آشوب های بهمن ماه » سخن رانده بود.

 

  • به نظر می رسد حوادثی که در لار همزمان با فتنه ۸۸ در اعتراض به شهرستان شدن گراش و در کازرون در هنگامه فتنه ۹۷ و دراعتراض به تقسیمات کشوری رخ داد. بار دیگردر لار در حال وقوع است تا می تواند زمینه ساز حوادث و اتفاقات ناگوار بعدی ( آشوب های پایان سال ۹۷) باشد . قاعدتاً نیروهای امنیتی این تحرکات را به خوبی رصد کرده و هر توطئه ای را در نطفه خفه خواهند کرد.

 

  • انتخاب «زمان» و «موضوع» برای آغاز اعتراضات، این فرضیه را تقویت می کند؛ چرا که هیچ تصمیم جدیدی در خصوص تقسیمات کشوری گرفته نشده است و قاعدتاً در این شرایط گرفته نخواهد شد. اینکه چرا در این زمان و بر چه اساسی به یک موضوع اختلاف برانگیزدامن زده می شود؟ نکته قابل تاملی است .

بدیهی است روشن کردن آتش فتنه در ماه های منتهی به چهل سالگی انقلاب و «همزمانی» آن با وعده ای دشمنان خارجی و داخلی و همچنین طرح «موضوع تقسیمات کشوری» که معمولاً چالش برانگیز بوده است ، مسأله ای است که به سادگی نمی توان ازکنار آن گذشت.

 

  • فارغ از این موضوع ، تجربه تاریخی نشان داده است که لاری ها برای کسب امتیاز، به جای تقویت زمینه های ارتقاء و کسب شرایط و شایستگی خود، به گروکشی و سوء استفاده از بخش های تابعه و سرکوب آنان متوسل می شوند. چنان که با آویزان شدن به درخت تناور گراش، فرمانداری ویژه را گرفتند و قبلاً با سوء استفاده از ارتقاء لامرد و مهر، ادارات کل را تصاحب کردند. این بار گویا می خواهند با سدکردن مسیر رشد اوزی ها، استان شدن را به یغما ببرند.

 

  • براساس مصوبات دولت در تاریخ ۱۱/۱۱/۸۸ اوز از لار منتزع شده ولی با اعمال فشار رئیس وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس (مبتنی بر اصل دمادولوژی) الحاق آن به گراش متوقف شده است و هیچ مصوبه دیگری برای بازگشت مجدد اوز به لار وجود ندارد .بر این اساس:

اولاً:  اوز بطور رسمی جزء لار نیست که برای ارتقا نیاز به موافقت آنان داشته باشد. از این رو هیچ حقی برای اعمال نفوذ و جلوگیری از احقاق حق مردم شریف اوز ندارند .

ثانیاً: مردم ومسئولین گراش از گذشته تا کنون، نقش اساسی در پیشرف و افزایش رفاه و امنیت منطقه داشته و همیشه در دفاع از عدالت وحق  پیش قدم بوده اند . در مورد شهرستانی اوز و سایربخش ها نیز براساس قانون و درصورت  برخورداری از شرایط و ظرفیت های لازم، شهرستانی را حق اوز می دانند .

ثالثاً: لاری ها نه تنها نباید مانع شهرستان شدن اوز بشوند، بلکه بر اساس قولی که در زمان انتخابات به مردم اوز داده اند و رأی آن ها را تصاحب کرده اند، باید به قول و وعده خود وفا کنند و به آنان در رسیدن به حقوقشان کمک کنند . هر چند همان زمان به برادران اوزی گفته شد که ما و شما تجربه کرده ایم این جماعت هیچگاه به قول خویش وفادار نبوده اند و وقتی خرشان از پل گذشت به ریش ما و شما می خندند .

  • در شرایط حسّاس کنونی «کنش» عده ای از مردم لار در مخالفت با شهرستانی اوز و «واکنش» مردم اوز به خاطر بی مهری ها و بدقولی ها، به هیچ وجه به مصلحت منطقه و کشور نیست و طرح اینگونه مسائل و شایعات، بویژه کشاندن آن به سطح جامعه، می تواند زمینه ساز ورود افراد فرصت طلب به صحنه و سوء استفاده از احساسات مردم شود .

 

  • این خواسته ی به حق مردم اوز باید با همدلی و اتحاد بین مردم و مسئولین اوز، گراش و بیرم و سایر بخشها در شرایط و زمان مناسب و از طریق مراجع قانونی پیگیری و عملیاتی کرد، هدفی که هم قابل وصل است و هم زمان آن چندان دیرنخواهد بود.مشروط به دوراندیشی وپرهیزاز تصمیات احساسی و عبرتگیری از تجربیات و روابط گذشته . انشاالله

 

دکتر امیر حمزه مهرابی –   یکشنبه ۱۶/۱۰/۹۷

پسندیدم(۱۸)نمی پسندم(۳)
دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :2

  • یک معلم

    تاریخ :

    8 - 1

    مطلب خوب و دلسوزانه ای بود
    واقعا ما دو دوره نمایندگی را مفت و مجانی تحویل لاری ها دادیم . مقصرش هم کاندیدا هایی بودند که هوای نفس و خود خواهی را منافع شهرستان ترجیح دادند و گراش و منطقه را دچار این همه مشکلات کردند .
    من که هرگز اینها را نمی بخشم

    پسندیدم(۸)نمی پسندم(۱)

  • ریزبین

    تاریخ :

    4 - 2

    سلام.
    انشاالله نه ، ان شاالله
    ای بابا شما چرا؟

    پسندیدم(۴)نمی پسندم(۲)

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…