کد خبر: 1550

تاریخ انتشار: دی ۱۶, ۱۳۹۷

سلسله بحث هایی به میمنت چهل سالگی انقلاب اسلامی

مراسم چهارشنبه سوری پهلوی همراه با آدم سوزی

  « شاهکارهای پهلوی »(۴) به قلم دکتر امیر حمزه مهرابی 🔴اگر جهانیان و مردم ایران از قتل خاشقچی توسط بن سلمان متنفر شدند، خوب است بدانند این نوع جنایت ها بلکه وحشتناک تر توسط رضا خان و محمد رضا علیه مخالفان به دفعات صورت می گرفت . 📛یک نمونه از هزاران جنایت در زمان […]

دکتر امیر حمزه مهرابی

 

« شاهکارهای پهلوی »(۴)

به قلم دکتر امیر حمزه مهرابی

🔴اگر جهانیان و مردم ایران از قتل خاشقچی توسط بن سلمان متنفر شدند، خوب است بدانند این نوع جنایت ها بلکه وحشتناک تر توسط رضا خان و محمد رضا علیه مخالفان به دفعات صورت می گرفت .

📛یک نمونه از هزاران جنایت در زمان پهلوی :
در مراسمی که به مناسبت چهارشنبه سوری بر پا شده بود به دستور اشرف و در حضور محمد رضا و خاندان پهلوی، مدیر مسئول روزنامه شورش( کریمپور شیرازی) به طرز فجیعی شکنجه کردند و سپس پالان خر بر پشت وی نهادند و با ریختن نفت بر روی وی ، او را زنده زنده در اتش سوزاندند و از جان کندنش به وجد آمده، جشن و سرور برپا کردند.

🔹امیر مختار کریمپور شیرازی،متولد شهراستهبان ازاستان فارس نویسنده و مدیر روزنامه شورش بود که در جریان ملی شدن صنعت نفت هوادارمصدق بود وانتقاداتی علیه شاه و خانواده اش ابرازمی کرد. کریمپور چندین باردستگیر و زندانی و هفته نامه اش تعطیل شد ولی هر باربا حمایت مصدق آزاد می شد و به کار خود ادامه می داد . تا اینکه پس ازکودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت مصدق، وی که مدتی مخفی بود را دستگیر، زندانی و شکنجه کردند.

♦به گفته هم سلولی های کریمپور : «میزان شکنجه‌هایی که بر وی اعمال گردید از آنچه بر تمام زندانیان دیگر رفت شدیدتر و دردناک‌تر بود تا جاییکه در مدت ۶ ماه موهایش سفید شد در حالی که ۳۳ سال بیشتر نداشت.»

✍استاد شفیعی کدکنی در این زمینه می نویسند:

غروب روز ۲۳ اسفند ۱۳۳۲ در میدان پادگان لشگر ۲ زرهی که اسارتگاه دکتر مصدق، دکتر حسین فاطمی، کریمپور شیرازی و بقیه قربانیان کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲ بود، مراسم چهارشنبه سوری شاهانه، که هم زمان با تولد رضاخان میرپنج شده بود،انجام گرفت.
اینان کریمپور(شاعر و مدیر شجاع و مبارز روزنامه ی شورش) را از زندان بیرون کشیدند، به دستور اشرف؛پیکرش را آلوده به نفت کردندمدتی او را به توهین و تمسخر گرفتند
سپس پالانی بر کول وی نهادند دستور دادند با چهاردست و پا راه برود.با افروختن آتش، جشن منحوسشان را آغاز کردند. زندانی به هر سو می دوید و فریاد سوختم سوختم سرمی داد ، شعله آتش همه بدن او را فرا گرفته بود و تماشاگران( خاندان پهلوی) قهقهه سر می دادند.
افراد بیرون زندان کسی ندانست که آن شب، در زندان لشگر ۲ زرهی چه گذشته است. تنها همین را فهمیدند که روزنامه های تهران خبر از آتش گرفتن کریمپور شیرازی و مرگ وی دادند.

💥بعد از انقلاب روزنامه اطلاعات در تاریخ ۴ اسفند ۵۷ در صفحه نخست به افشای شیوه قتل کریمپور شیرازی، پرداخت و از قول دکتر اسدالله مبشری وزیر دادگستری نوشت:
«اسنادی به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد، کریمپور شیرازی روزنامه نگار آزاده و مخالف شاه، پس از کودتای ۲۸ مرداد طی مراسم ویژه‌ای در جشنی که شاه برپاکرده بود، در برابر چشمان او، اشرف و گروهی از نزدیکانش به آتش کشیده شده است. این مراسم وحشیانه به دستور شاه برپاشد، و ساعت‌ها ادامه داشت.

🌚اما مردم بویژه جوانان بدانند که سازمان های حقوق بشری و سازمانهای بین المللی و ابرقدرت ها، هیچوقت شاه را بخاطر این جنایت ها محکوم و سرزنش نکردند.

منبع :
شورش(زندگی و مبارزات کریم پور شیرازی) نوشته: علی اشرف درویشان و محمدرضا آل ابراهیم. نشر چشمه، ۱۳۸۳،

پسندیدم(۵)نمی پسندم(۲)
ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…