کد خبر: 1067

تاریخ انتشار: آذر ۲۸, ۱۳۹۷

دکتر امیر حمزه مهرابی

نگرشی جدید به زندگانی حضرت معصومه (س) و انطباق با شرایط فعلی

«حضرت معصومه (س) در قامت یک فرمانده نظامی»   بر اساس آنچه تاکنون به ما گفته اند ، حضرت معصومه (س) برای دیدار و به عشق برادر خویش، امام رضا (ع) سفر خود را  از مدینه به طرف خراسان آغاز می کند ولی در بین راه مریض شده ، در قم فوت کرده و همان […]

«حضرت معصومه (س) در قامت یک فرمانده نظامی»

 

بر اساس آنچه تاکنون به ما گفته اند ، حضرت معصومه (س) برای دیدار و به عشق برادر خویش، امام رضا (ع) سفر خود را  از مدینه به طرف خراسان آغاز می کند ولی در بین راه مریض شده ، در قم فوت کرده و همان جا دفن می شود .

ولی با نگرشی عمیق تر به زوایای پنهان تاریخ ، پی به اسراری می بریم که متاسفانه تاکنون بدان پرداخته نشده است.

شرح واقعه ازمنظری دیگر

امام رضا (ع)  پس از حدود یکسال ازحضور اجباری در دربار مامون ، نامه ای سرّی با پیکی محرم برای خواهر می نویسند و به پیک دستور می دهند، بدون توقف درهیچ منزلی، نامه را به خواهرش حضرت معصومه (س) برسانند. ایشان نیز به محض دریافت نامه برادر، به همراه دو زن و ۲۱ مرد مسلح از برادران و عموزادگان،(از مسیری غیر از مسیری که برادر به طرف ایران برده شده )، حرکت می کنند. ایشان ماموریت محوله را در بسیاری از شهر های شیعه نشین ( واقع در حدود بیش از نیمی از مسیر )  با موفقیت به انجام می رسانند.

ولی با خبر چینی جاسوسان، ماموران حکومتی در نزدیکی ساوه جلو این کاروان گرفته و با آنان درگیر می شوند . در این کارزارِ سخت، همه مردان کاروان و جمعی از نظامیان دولتی کشته می شوند و حضرت معصومه(س) نیز مسموم شده و پس از دو هفته در قم فوت می کنند یا به تعبیر صحیح تر، به شهادت می رسند.

 

شرایط سیاسی اجتماعی آن روز

«مامون» پس از مرگ «هارون الرشید» برای غلبه بر برادر خود «امین،» با فریبکاری، خود را طرفدار اهلبیت(ع)

و مدافع حقوق ایرانیان و علویون معرفی می کند. ایرانیان برای بدست گرفتن قدرت، به مامون کمک می کنند ولی طولی نمی کشد که عین  پدران خویش، رویه ظلم و تبیعض را در پیش می گیرد.این عملِ مامون، باعث می شود که ایرانیان اعمال زشت، تبعیض آمیز و ناکارآمدی خلفای عباسی و حکام عرب زبان را به حساب اسلام بگذارند.

در این شرایط برای چندمین بار«نهضت شعوبیه» شکل گرفته و به سرعت در حال گسترش بود. نهضت شعوبیه هدفش مقابله با تفکر ناسیونالیستی عربی( که آن را معادل و نماینده اسلام می دانستند ) و تقویت قومیت ایرانی بود .

مامون با مشاهده این وضعیت و به توصیه فضل بن سهل ( صدراعظم) امام رضا (ع) را به اجبار، تحت الحفظ  و از مسیری پرت به طوس می آورد و بعنوان ولیعهد خود معرفی می کند. این سیاست پیچیده مامون، به بدبینی مردم از اسلام بیشتر دامن زد و این اقدام را نشانه حمایت امام از عملکرد مامون دانستند.

– امام رضا (ع) به خاطر محدودیت های فراوان و زندان گونه، قادر به افشاء این توطئه برای مردم عادی نبود. هر چند با دو حرکت نمادین این نیرنگ مامون را به خواص با بصیرت فهماند. یکی این که هنگام حرکت از مدینه دستور داد برایش گریه کنند! و دیگری در نیشابور، پس از بیان حدیث سلسله الذهب فرمود «…بشرط ها و شروط ها و  انا من شروطها).

ولی بایستی به عامه مردم هم بفهماند که رفتار بنی عباس(که عین بنی امیه هستند) مورد تایید امام نیست ونباید آن را به پای اسلام بگدارند.

واگذاری ماموریت به خواهر

امام رضا (ع) این ماموریت مهم و حسّاس را (با ارسال آن نامه سرّی)، به خواهر دانشمند، فرهیخته و شجاع خود واگذار کرد تا زینب وار به میان شیعیان برود و این ذهنیت خطرناکی که درذهن قاطبه شیعیان شکل می گرفت را با سخنان بلیغ خویش اصلاح کند.

قرائن و شواهدی که نشان می دهد سفر حضرت معصومه (س) یک سفرعادی و صرفاّ برای زیارت برادر نبوده است :

 

نحوه اطلاع رسانی و فراخوان حضرت معصومه (س) از سوی امام رضا(ع) ( که فوری و محرمانه صورت گرفت)

ترکیب جمعیتی کاروان و همراهان حضرت معصومه (س) (که همگی ازجوانان ورزیده و نزدیکان بودند).

محتوا و ویژگی های ره توشه و تجهیزات سفر ( همرا داشتن ساز و برگ نظامی )

انتخاب مناطق و شهر های شیعه نشین و پرجمعیت برای مسیر حرکت .

محرمانه و مخفیانه صورت گرفتن این سفر( بطوری که تا مرکز ایران توانستند بیایند و تبلیغ کنند)

برخورد خشونت آمیزنظامیان مامون با کاروان چند نفره خانواده و نزدیکان ولیعهد و جانشین خلیفه !

تجلیل و سفارش ویژه و غیرعادی ائمه(ع)  به بزرگداشت و زیارت حضرت معصومه(س) درمقایسه باسایر امام زادگان

 

تکرار شرایط آن روز:

امروزه نیزگویا همان شرایط زمان مامون ،دارد تکرار می شود و عامه مردم عملکرد ضعیف و مفسده انگیزمجموعه ای از مدیران لیبرال و مبتنی بر فرهنگی غرب را به پای اسلام و مکتب تشیع می گذارند.

در حالی که امام راحل و رهبر عزیز انقلاب بارها و بارها( به شکل خصوصی و عمومی) ضمن محکوم کردن سیاست های غربگرایانه و گله از مدیران غرب زده، به اتخاذ رویکرد اسلامی – انقلابی در همه زمینه ها سفارش کرده و برموفقیت ها و دستآوردهای عظیم مدیران مسلمان انقلابی تاکید ورزیده اند.

 

وظیفه جوانان انقلابی و فعالان فرهنگی

جوانان انقلابی و فعالان فرهنگی ، وظیفه دارند بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای «جهاد کبیر» با استفاده از تاکتیک «آتش به اختیار» به تبیین شرایط کنونی انقلاب اسلامی بپردازند و برای عامه مردم روشن سازند که هرگز تفکر بنی امیه ای و بنی عباسی را به پای اسلام ناب نگذارند و بدانندهر جا براساس اسلام و انقلاب و نظر رهبری عمل شده، پیشرفت های خیره کننده ای داشته ایم و هرجا مبتنی بر تفکرلیبرالی ،مدیریت غربی و مبتنی بر فرهنگ اشرافیگری عمل شده، دچار فساد و ناکاآمدی شده ایم .

این وظیفه خطیر، یکی از ماموریت هایی بود  که حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت امام علی (ع) ، حضرت زینب (س) در تبیین نهضت عاشورا و حضرت معصومه (س) در افشای توطئه بنی عباس و در اطاعت از فرمان الهی به انجام رساندند.

 

پسندیدم(۲)نمی پسندم(۰)
ارسال دیدگاه

اخرین اخبار ایران و جهان

  • مردم پای ثابت مناظره ها

    به گزارش خبرنگار ما پس از آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و همچنین برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزده، مردم نیز پای ثابت مناظره‌های تلویزیونی کاندیداها هستند. پسندیدم(۰)نمی پسندم(۰)

  • انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی

    انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور ریسی انتخابات زودرس بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی در پی شهادت رییس جمهور رییسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردم ۸ تیرماه برگزار…

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

    پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و اعلام عزامی عمومی در پی شهادت رییس جمهور و همراهان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» 🔹 پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور…

  • إنا لله و إنا إلیه راجعون

    إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس‌جمهور به درجه رفیع شهادت نائل شد إنا لله و إنا إلیه راجعون رئیس جمهور کشورمون آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه تیم همراهشون در حادثه ناگوار…